Under Formexmässan gjorde jag självklart ett stopp i Himlas monter. Jag gillar produkterna och fick en pratstund med Annica Högström, Creative Director och Fredric Ankarcrona, VD. Himla har i förra veckan gjort en helt ny, ännu bättre hemsida.

Foto: Helena Sundström, Inredningsblogg Villa Varm.

En av nyheterna som visades i Himlas monter var ”The New Linen Look”, en kollektion av enkla och lediga textilier i en dov färgskala. Annica Högström som tar fram alla kollektionerna för Himla, vill på detta sätt återinföra linnet i köket och göra det till lättskött vardagslyx. Tanken är att man ska kunna ha dukarna lager på lager – om man spiller på en kan man lägga över en ny! Dukarna ska inte heller strykas utan skrynklorna ska ge liv i hemmet! Visst känns det enklare att använda en duk på detta sätt! Jag tycker stilen känns avslappnad och ombonad, kul idé med mycket textil på bordet – en motsats till den mer sparsmakade dukningen med löpare tvärs över bordet. Det har vi ju sett ganska länge…

Dessutom är linnet från Himla närproducerat, så nära det nu går – i Baltikum. Hela 80% av Himlas sortiment produceras i Europa och man känner stort ansvar för hur produkterna tillverkas.

Foto: Helena Sundström, Inredningsblogg Villa Varm.