Det franska företaget Compagnie de Provence som ligger bakom de fina pumptvålarna i glasflaska fyller nu 20 år. Agenten i Sverige och Norge är Sufraco som drivs av Nini Berg. Jag träffade Nini under Formexmässan där hon visade jubileumsflaskorna som tagits fram just för att fira 20 åringen.
Foto: Helena Sundström, Inredningsblogg Villa Varm.
Tre olika motiv
Flaskorna finns i tre olika varianter som hyllar staden Marseille med var sin symbol. Den första flaskans motiv ”Sankta Maria”- föreställer kyrkan som har en central plats där den vakar över hamnen. Den andra flaskan ”Makrillen” visar de myllrande hamnlivet. Den tredje flaskan kallas ”Sardinen” och kommer från en saga där en liten sardin var instängd i hamnen och bringade stor fiskelycka för alla fiskare i staden. Nini som själv är uppvuxen i Marseille minns historien som liten.
Doft av hav
Alla jubileumsflaskor har samma doft, en mild och fräsch havsdoft. Flaskorna finns i en begränsad upplaga. Då flaskan är slut fyller man bara upp den med sin favorit-refill . Priset ligger något högre än det traditionella flaskorna, räkna med ca 200 kr i butik men då ligger flaskan i en snygg presentförpackning. Motiven är gjorda av konstnären Stephan Muntaner som också kommer från Marseille.
Trackbacks/Pingbacks